Teacher can i cross the line?

Het lesje van vandaag ging over vormen. Ik wist dat ze dit al eerder hadden geleerd. De benamingen hoefde ik normaal niet aan te leren. Gewoon inoefenen.
stap 1 en 2 van mijn les waren goed gegaan. In stap 1 had ik de doosjes gebruikt die Katrien ooit gemaakt had. In deze doosjes zaten cirkels, rechthoeken en driehoeken in verschillende kleuren en formaten. De gevraagde vorm, kleur en grootte in lucht houden als ik dat vroeg ging heel goed.
Ik had niet alleen met deze doosjes gewerkt. Dit omdat ze meer vormen kennen dan deze drie. Ook had Katrien rechthoeken, cirkels en driehoeken in het rood, groen en blauw gemaakt, maar in grotere formaten. Hiervoor heb ik sterren en vierhoeken uit dezelfde kleuren gemaakt en geplastificeerd. Elke vorm bestond in deze drie kleuren en in twee vormen. Een hele grote vorm en een iets kleinere vorm. Elk kind kreeg één vorm. Het herhalen van de vormen viel mee. Sommige kinderen hadden het moeilijk met de benaming rechthoek (rectangle) en driehoek (triangle) hier had ik dan ook meer aandacht aan besteed door uit te leggen waarom een driehoek, triangle wordt genoemd en dit wat te herhalen. Met deze vormen had ik met de kleuters het spelletje ‘schipper mag ik overvaren’ gespeeld. Hierover ben ik zeer tevreden. De tekst had ik uiteraard veranderd in ‘Teacher can i cross the line? Yes or no? Do i need to cross the line? Yes or no?’ Op voorhand had ik niet geweten of ze dit spelletje kunnen. Maar het proberen was de moeite waard! Om op een spelenderwijs vormen in te oefenen met beweging, muziek en competitie zit je nooit fout in een derde kleuterklas. Als we het lied hadden gezongen zei ik altijd welke kleuters niet mogen oversteken. Met andere woorden, welke kleuters ik mag aantikken tijdens het overlopen. Hierbij zei ik dan een vorm, kleur, vorm en kleur, vorm en lengte, lengte en kleur. Dit verliep super goed. Na een tijd had ik de hulp van Astrid ingeschakeld omdat ik de kleuters niet te pakken kreeg. Ook wilde ik de kleuters die als eerste aan de kant zaten omdat ze getikt waren, niet te lang laten wachtten en hen er terug bij betrekken. Dit had ik gedaan door kleuters mee te laten helpen met vangen. Ook zij moesten goed luisteren naar wat ik zei en goed kijken wie ze mochten vangen.
ik ben zeer tevreden dat ik het gedurfd heb om dit spelletje te spelen. Niet allen ik, de kinderen maar ook mijn mentor als medestudenten vonden het een leuk en leerrijk spelletje.

Deze slideshow vereist JavaScript.

1 reactie (+voeg die van jou toe?)

  1. Krista
    mrt 25, 2012 @ 10:53:34

    Ben je niet snel genoeg om die kleintje vast te krijgen…. (grapje). Waar haal je toch je ideeën? Je kan ze enorm motiveren! Geweldig gewoon!

    Beantwoorden

Plaats een reactie